Studier i hållbar utveckling är en del av alla examina och av utbudet av kontinuerligt lärande
Alla experter som utexaminerats från universiteten förstår sitt ansvar för att främja och utveckla hållbarheten. De erbjuds nödvändiga färdigheter och kunskaper för detta samt beredskap och motivation att omsätta sin kompetens i praktiken. Universiteten utvecklar och tillhandahåller tjänster för kontinuerligt lärande inom temana hållbar utveckling och ansvarsfullhet.
Vad bör göras konkret:
- En grundkurs i hållbarhet och ansvarsfullhet ingår i studierna vid alla finländska universitet.
- Till målen för kunnandet i samband med examina hör att förstå och förverkliga det globala ansvaret och FN:s mål för hållbar utveckling i utbildningsområdets kontext. Innehåll med anknytning till hållbar utveckling är en naturlig och tvärgående del av målen för lärandet i varje examensprogram även ur ett utbildningsområdesspecifikt perspektiv. Universiteten identifierar centrala innehåll och mål för lärandet inom hållbar utveckling och ansvarsfullhet, vilka är specifika för utbildningsprogrammet.
- Universiteten avvecklar hinder och utvecklar övergripande strukturer för att möjliggöra tvärvetenskapliga utbildningsprogram.
- Genomförandet av inlärningsmålen för hållbar utveckling och ansvarsfullhet följs upp som en del av enkäter om feedback, utexaminering och karriäruppföljning.
- Som en del av undervisningen i akademisk expertis beaktas undervisning i centrala färdigheter med anknytning till hållbar utveckling och ansvarsfullhet, såsom kritiskt och etiskt tänkande, samarbets- och interaktionsfärdigheter, förändringsledning samt identifiering av den egna sakkunskapen.
- I enlighet med principen om kontinuerligt lärande utvecklar och erbjuder universiteten hållbarhetsutbildning för att stöda likabehandling och aktivt medborgarskap. Universiteten utarbetar en nationell strategi och åtgärdsplan för hållbarhetspedagogik.