Teesit 6-8
Kestävä kehitys ja vastuullisuus integroidaan yliopistojen kaikkeen toimintaan. Tarvitaan paitsi strategisia linjauksia myös selkeät toimeenpanosuunnitelmat, vastuutahot, mittarit ja seuranta. Johto, henkilökunta, opiskelijat ja ylioppilaskunnat sitoutetaan yliopistojen kestävyys- ja vastuullisuustyöhön osallistamalla eri toimijat kestävän kehityksen arviointien, suunnitelmien, tavoitteiden ja kriteerien laadintaan.
Mitä tulee tehdä konkreettisesti:
Yliopistot tunnistavat ilmastonmuutoksen ja luonnon monimuotoisuuden ehtymisen sekä näiden ympäristömuutosten yhteisvaikutuksen ihmiskunnan kohtalonkysymyksiksi.
Opetus- ja kulttuuriministeriö edellyttää korkeakoulujen olevan hiilineutraaleja vuoteen 2030 mennessä, ja hallitusohjelmassa esitetyn tavoitteen mukaisesti Suomi on hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen nopeasti sen jälkeen. Yliopistot vastaavat tähän haasteeseen. Ne ovat avainasemassa muun muassa määrittämässä tieteellisesti luotettaviksi todettuja laskenta- ja kompensaatiotapoja sekä päästövähennystavoitteita.
Yliopistot toimivat aktiivisesti luonnon monimuotoisuuden vähenemisen ehkäisemiseksi ja nostavat elonkirjon merkityksen niin organisaatioiden sisäiseen kuin yhteiskunnalliseenkin keskusteluun, päätöksentekoon ja toimintaan.
Mitä tulee tehdä konkreettisesti:
Tasa-arvon, yhdenvertaisuuden, monimuotoisuuden ja esteettömyyden edistämiseksi on tehtävä jatkuvasti määrätietoista työtä. Yliopistot sitoutuvat tiedostamattomien ennakkoasenteiden ja syrjinnän ehkäisemiseen tähtäävään keskusteluun, koulutukseen, käytäntöihin ja toimintaan.
Kestävät toimintamallit vaativat kestäviä olosuhteita. Pätkätyösuhteiden määrätietoinen vähentäminen tuo yliopistoille nykyistä paremmat edellytykset työn ja perustehtävien suorittamiseen.
Mitä tulee tehdä konkreettisesti: